METSÄN ÄÄRI
Kaisu Häkkänen
Taidekeskus Itä 24.10.-16.11.2019
”Suhteemme luontoon ja metsään on kulkenut häiriöttömästä yhteiselosta ja muinaisuskosta viljelyskulttuuriin ja ihmisen ylivaltaan. Luonto ja eläimet nähdään raakaaineena, välineenä ja elämystehtaana, jotka ovat olemassa vain ihmistä varten. Luontosuhteen katkeaminen on osasyy ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.
Luonnonystävinäkin valikoimme luonnosta helposti vain henkeäsalpaavimmat näköalapaikat ja kansallispuistot – kuluttaen ne nopeasti loppuun. Hakeudumme retkibloggareiden suosimiin elämyskohteisiin ja vietämme aikaa luonnossa jonottaen ja kompastellen edellä kulkevan kantapäille. Matkustamme maailman äärin ilman, että olisimme koskaan kunnolla koskettaneet puuta omassa pihassamme.
Luonnolla on meille kuitenkin kerrottavaa muillakin kuin visuaalisesti häikäisevillä ominaisuuksilla. Maisemallisen julistuksen lisäksi luonnolla on myös hiljainen ja vaatimaton, mutta esteettisesti mykistävä ääni.
Uutiskuva Mount Everestille jonottavista vuorikiipeilijöistä oli niin hämmentävä, että aloin
miettiä omaa toimintaani. Minäkin olen matkustanut eksoottisen materiaalin perässä ja
kuvannut samoja kohteita kuin lukemattomat muutkin taiteilijat. Halusin yrittää tehdä toisin.
Sarjan Metsän ääri tavoitteena oli löytää kuvamateriaali niin läheltä kuin mahdollista ja
olen kuvannut omaa lähimetsääni hakkuuaukkojen reunassa Ruokolahdella.
Käytän kuvaamisen neulanreikäkameraa, jolla kuvattaessa valotusaika on aina pitkä. Tavallisella kameralla valottaminen tapahtuu sekunnin sadasosissa, neulanreikäkameralla valotetaan minuuteista tunteihin. Pitkästä valotusajasta johtuen neulanreikäkamera esittää eräänlaisen optisen tiedostamattoman, koska pitkä valotusaika tuo näkymän esiin sellaisella tavalla tapahtumattomana, jota ihmisen oma aikakäsitys ei hahmota. Kuviin tulee häivähdys metsässä piilevistä voimista ja sen ikiaikaisesta olemassaolosta. Luonto on ollut olemassa jo kauan ennen meitä ja toivottavasti vielä kauan meidän jälkeemme.
Käsittelen kuvat luonnonvahaseoksella. Vaha on ekologinen suoja ja tavanomaisen pohjustuksen ja kehystämisen sijasta siitä tulee mielenkiintoinen osa teosta, ja samalla käytetyn materiaalin määrä vähenee.
Työskentelyäni on tukenut Koneen Säätiö.”